ביקורת מערכות כיבוי אש – אחריות שמצילה חיים

 ביקורת מערכות כיבוי אש

ביקורת מערכות כיבוי אשבין אם תרצו להודות בכך ובין אם לא, ביקורת מערכות כיבוי אש מצילה חיים. כיום בכל מבנה קטן, בינוני או גדול ישנן מערכות שונות אשר נועדו להתמודד עם שריפות. הרי שריפות עלולות לפרוץ ללא כל התראה מוקדמת, וחובה להיות ערוכים לכל תרחיש. זוהי הסיבה כי הציוד הקיים הוא חשוב במיוחד, אך בו בזמן ישנו צורך לבדוק אותו. הבדיקה של הציוד לכיבוי אש תאפשר לכם לדעת כי בזמן אמת הוא יפעל כנדרש. הרי מספיק שאחד מהמכשירים השונים לא יפעל כנדרש, והשריפה כולה תצא מכלל שליטה ותהווה סכנה של ממש.

החשיבות של ביקורת מערכות כיבוי אש

החשיבות של ביקורת אש מיועדות לבחון מערכות כיבוי אש היא קריטית, יש כאלה שיגידו אפילו מצילת חיים. הרי המערכות השונות שפזורות ברחבי המבנה אמורות להציל חיים בזמן אמת. אם המערכת לא תפעל כראוי או תפעל באופן חלקי, המצב עלול להיות מסוכן מאוד לכל מי שנמצא במבנה. זוהי הסיבה כי אסור להקל ראש בחשיבות של הביקורת וחובה לבצע אותה באופן עקבי. מספיק שתפספסו ביקורת אחת, והמצב עלול לצאת מכלל שליטה בזמן אמת. הביקורת נועדה על מנת לוודא כי כל המערכות יפעלו כנדרש בזמן אמת, בזמן שריפה שעלולה להתרחש כל רגע. אל תגידו כי “לי זה לא יקרה”, שריפה עלולה לפרוץ בכל מבנה. אפילו אם אתם שומרים מאוד ונזהרים, שריפה עלולה להתרחש.

מי אחראי להזמין ביקורת כיבוי אש?

יש לא מעט חוסר הבנה בכל מה שקשור לאחריות על ביקורת מערכות כיבוי אש. לא מעט בעלי מבנה כזה או אחר נוטים לחשוב כי האחריות היא לא שלהם. אך כאשר חוקרים את המצב לעומק מבינים כי האחריות היא אך ורק של מי שאחראי על המבנה. בסוף האנשים שהמבנה נמצאת תחת אחריותם הם אלה שצריכים להזמין את החברה המספקת ביקורת כיבוי אש. אם לא תזמינו את החברה, האחריות על מקרה של אסון גם היא תהיה על הכתפיים שלכם. בסוף לא רק אתם נמצאים במבנה, ביחד אתכם יש עוד לא מעט אנשים. לכן החובה שלכם תהיה להזמין את הביקורת בדיוק על פי מה שהחוק קובע.

כל כמה זמן צריך לבצע ביקורת מערכות כיבוי אש?

לא רק במקרה של ספק או בעיה ישנו צורך לבצע ביקורת המיועדת לבחון את תקינות המערכות לכיבוי אש. החוק במדינת ישראל קובע כי צריך לבצע את הביקורת באופן קבוע פעם אחת בשנה. כלומר אם לא תבצעו את הביקורת כל שנה, אתם עלולים לעבור על החוק. כמו שכבר הבנתם האחריות היא לא רק על עצמכם, אלא על עוד לא מעט אנשים שפוקדים את המבנה. הרי אף אחד לא באמת יודע מתי עלולה להתרחש שריפה. גם במקרה של שריפה קטנה הסיטואציה עלולה לצאת משליטה. מוטב כי אתם תהיו עם יד על הדופק על מנת לבחון את המצב. על מנת לדעת כי שום דבר נורא לא יכול לקרות.

ביקורת מערכות כיבוי אש
ביקורת מערכות כיבוי אש

למה חשוב לבצע ביקורת כיבוי אש פעם בשנה?

זה עשוי להישמע מעט תמוהה לבצע ביקורת מערכות כיבוי אש באופן קבוע פעם בשנה. אך מי שמכיר את הנושא על בוריו מבין כי יש לכך סיבה ממשית ואפילו גם מאוד הגיונית. חשוב לבצע את הביקורת פעם בשנה כי המערכות השונות נוטות להתקלקל לא מעט. יש מכשירים שונים שיכול לפוג להם התוקף, ולכן ישנו צורך לחדש אותם. זוהי הסיבה כי ישנו צורך אמיתי לבצע את הביקורת פעם אחת בשנה מבלי לפספס. יתרה מכך, יש כאלה שמבצעים את הביקורת כמה פעמים בשנה על מנת להיות עם יד על הדופק. אך המינימום מהבחינה הזאת זה לבצע את הביקורת פעם בשנה על מנת לדעת שהכול פועל.

מה לשאול לפני ביקורת מערכות כיבוי אש?

  • איזה ציוד נבדק במהלך הביקורת? עליכם לשאוף כי תגיעו למצב שבו כל הציוד בבניין ייבדק בצורה מקצועית. אל תזמינו מספר חברות שונות כאשר כל אחת מהן תבדוק ציוד אחר. תנסו לחפש אחר חברה אחת המספקת בדיקה מקיפה לכל הציוד שיש ברשותכם בתוך הבניין.
  • כמה זמן אמורה להימשך הביקורת? בעיקר אם מדובר על בניין שבו יש עסק, תרצו לדעת כמה זמן תימשך העבודה. בסוף הביקורת עצמה עלולה לשבש במעט את שגרת החיים, ומוטב כי לא תיתנו לאפשרות הזאת יד. כדאי כי השגרה לא תשתבש בצורה מוחלטת.
  • כמה אמורה לעלות הביקורת? העלות של ביקורת מערכות כיבוי אש משתנה בין חברה אחת לחברה אחרת. לכן מוטב כי תנסו לבחון את העלויות מראש על מנת שלא תשלמו ביוקר. לא תמצאו את עצמכם במצב שבו תשלמו סכום גבוה על בדיקה שגרתית.
  • האם החברה מספקת אחריות? גם השאלה הזאת היא שאלה חשובה. עליכם לוודא כי תוכלו לקבל אחריות על כל הממצאים המתגלים במהלך הבדיקה. רק בדרך הזאת תוכלו להיות סבורים כי אתם יכולים לסמוך על הממצאים של הבדיקה.

כמה עולה לבצע אש שנתית?

כמו שכבר אמרנו העלות של ביקורת מערכות כיבוי אש משתנה בהתאם לכל חברה שאליה תפנו. זוהי הסיבה הראשית שבגללה מוטב לכם לבצע השוואת מחירים בין החברות השונות. תוכלו לקבל הצעות מחיר שונות מחברות מנוסות, ומבין כל ההצעות תוכלו לעשות את הבחירה הרצויה. לרוב הביקורת עצמה אמורה לעלות כמה מאות שקלים. אך קחו בחשבון כי בחלק לא קטן מהמקרים יימצאו כל מיני ליקויים שיהיה עליכם לתקן אותם. העלות של התיקון לא באה לידיי ביטוי בעלות של הבדיקה. יהיה עליכם לשלם כמובן גם את העלות של הליקויים השונים שהתגלו.

ביקורת מערכות כיבוי אש
ביקורת מערכות כיבוי אש

באיזה שלב צריך לבצע את הביקורת?

אין סיבה שתחכו לזמן מסוים שבו תבצעו את הביקורת. ישנה אפשרות לבצע את הביקורת בכל רגע, וכמו שאמרנו ישנה חובה לבצע אותה כל שנה. אל תחכו לשלב שבו תחששו כי ישנה בעיה, כי במקרה כזה אתם עלולים לסכן את עצמכם. ביקורת מערכות כיבוי אש אמורה להתריע מפני סכנות אפשריות, היא לא נועדה על מנת לאשר חששות שונים. תקבעו מראש תאריך מוגדר שבו תבצעו את הביקורת בבניין שבו אתם נמצאים. זה לא משנה אם הבניין הוא בניין חדש יחסית או שמא מדובר על בניין שהוא יותר ישן.

מה עושים לאחר ביקורת מערכות כיבוי אש?

רוצים לדעת מה עושים ביום שאחרי? במקרה כזה יהיה עליכם להתייעץ עם אנשי המקצוע שביצעו את הביקורת. הרי מה שתעשו ביום שאחרי יושפע באופן ישיר מהתוצאות של הסקירה שבוצעה. אם לא נמצאו ליקויים או בעיות, אתם מהצד שלכם תוכלו להמשיך בשגרה. אך אתם גם תדעו כי במקרה של שריפה, המערכות השונות הנמצאות בתוך הבניין יפעלו כמו שצריך. אך ישנו סיכוי סביר כי גם יתגלו ליקויים כאלה או אחרים במערכות השונות המיועדות לכיבוי אש. במקרה כזה ישנה חובה להתמודד עם המצב ולא לנסות לטאטא אותו מתחת לשטיח. הזמינו איש מקצוע שיסייע לכם לתקן את הליקויים השונים, ויחזיר לכם את השקט הנפשי.

קראו גם על: הזמנת ביקורת כיבוי אש